Päivitin viime viikolla
facebook-statustani erään väitöskirjaa koskevan esitarkastuksen jälkeen: "Tutkijan työn ehdottomia kohokohtia ovat ne, kun kuulee, miten joku joskus
jossain ihan toisaalla on saanut sattumalta käsiinsä kirjoittamasi tekstin
lukenut sen, inspiroitunut, ymmärtänyt siitä jotain olennaista ja alkanut
kehittää asiaa eteenpäin uuteen suuntaan. Sen rinnalla kaikki cv:ssa listatut
tieteelliset ansiot näyttävät aika turhilta."
Kummallista kyllä monet tuntemani yliopiston tutkijat ja opettajat näyttävät ajattelevan samansuuntaisesti – ainakin tykkääjien määrän perusteella. Tämä ei tietysti tarkoita, että eläisimme pelkällä kiitoksella ja kunnialla, mutta yliopiston nykyinen palkkio- ja palkitsemisjärjestelmä ei kykene tunnistamaan tutkimus- ja opetustyössä syntyviä todellisia onnistumisen kokemuksia.
Kummallista kyllä monet tuntemani yliopiston tutkijat ja opettajat näyttävät ajattelevan samansuuntaisesti – ainakin tykkääjien määrän perusteella. Tämä ei tietysti tarkoita, että eläisimme pelkällä kiitoksella ja kunnialla, mutta yliopiston nykyinen palkkio- ja palkitsemisjärjestelmä ei kykene tunnistamaan tutkimus- ja opetustyössä syntyviä todellisia onnistumisen kokemuksia.
Tutkimustyö ei koskaan
ala minusta tai pääty minuun, vaan tutkija on osa suurta kollektiivista
projektia, ikään kuin yksi linkki ketjussa, jossa tieto ja taito siirtyvät aina
kriittisen suodattimen läpi uudelle sukupolvelle. Tuntuu häkellyttävän
hienolta, jos pystyy joskus oikeasti keksimään ja kehittämää jotakin sellaista,
joka kantaa ja vie muiden tulevien sukupolvien tutkimustyötä eteenpäin.
Yliopistossa tutkimuksen ja opetuksen yhteensovittaminen vaatii jatkuvaa tasapainoilua, mutta tunnustan välillä oikeasti nauttivani opetuksesta. Yksi opetustyön palkitsevimmista hetkistä on nähdä luennoilla, miten opiskelijoiden poskille alkaa kohota puna innostuksesta ja silmissä näkyvät oivalluksen hetket. Jotain alkaa tapahtua, ja joskus juuri näillä hetkillä voi olla kauaskantoiset seuraukset. Ilman innostuksesta syntyvää pitkäjänteistä tieteellistä motivaatiota tuskin Suomessa olisi kovinkaan montaa professoria!
Yliopistossa tutkimuksen ja opetuksen yhteensovittaminen vaatii jatkuvaa tasapainoilua, mutta tunnustan välillä oikeasti nauttivani opetuksesta. Yksi opetustyön palkitsevimmista hetkistä on nähdä luennoilla, miten opiskelijoiden poskille alkaa kohota puna innostuksesta ja silmissä näkyvät oivalluksen hetket. Jotain alkaa tapahtua, ja joskus juuri näillä hetkillä voi olla kauaskantoiset seuraukset. Ilman innostuksesta syntyvää pitkäjänteistä tieteellistä motivaatiota tuskin Suomessa olisi kovinkaan montaa professoria!
Yliopistossa käytetään
paljon aikaan opetuksen ja tutkimuksen laadun parantamiseen ja tämän laadun
mittaamisen kehittämiseen. Se on toki tärkeää. Toinen asia on, pystytäänkö
laatujärjestelmien kautta koskaan mittaamaan tutkimuksen ja opetuksen ehkä
kaikkein merkittävimpiä, hiljaisesti tapahtuvia oivalluksia ja hitaasti tapahtuvaa opetuksen ja tutkimuksen vaikuttavuutta.
Kenties meidän on jossain
määrin hyväksyttävä se, että mittaristot ovat aina enemmän ja vähemmän epätäydellisiä korvikkeita.
Siksi yliopistossa tarvitaan myös tutkimuksen ja opetuksen akateemisen ruohonjuuritason ymmärrystä ja käytännöllistä järkeä päätöksenteossa erilaisten mittaristojen
tuottaman silppuinformaation rinnalle. Yliopiston hallituksen tehtäviin kuuluu muun
muassa päättää koko yliopiston toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista,
strategiasta ja ohjauksen periaatteista. Vaikka yliopiston päätöksenteko ja
tulosohjaus ovat muuttuneet hektisiksi, jopa kvartaalitalouden lakeja
noudattavaksi, on syytä muistaa myös ne hitauden periaatteet ja lait, joiden
mukaan oikeasti vaikuttava tutkimus ja opetus lopulta syntyy.
Ensi vuodesta alkaen
Opetusministeriön rahoituksen jakoperusteet yliopistoille muuttuvat. Yksi
yliopistojen uusista perusrahoituksen laskentaperusteista on, että opiskelijan
on suoritettava vähintään 55 opintopistettä vuodessa. Näiden uusien vaatimusten
osalta moni yliopiston opettaja joutuu miettimään, pystynkö enää tarjoamaan
opiskelijoille todellisia onnistumisen ja innostumisen hetkiä? Syntyykö omilla
luennoillani innostusta, joka jaksaa kantaa ja motivoida myös tulevaisuuden
yliopiston tutkijoita ja opettajia?
Jaana Parviainen
Jaana Parviainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti